Jako Coach, wkrótce w trakcie akredytacji ICF (International Coach Federation) działam i postępuję zgodnie z Kodeksem Etycznym tej organizacji, która jako pierwsza na świecie stworzyła i zaproponowała definicję i filozofię coachingu, a także doprowadziła do stworzenia standardów etycznych, których członkowie zobowiązani są przestrzegać.

Kodeks ICF znajdziesz tutaj: kodeks-etyczny-icf

Ponadto, za ich autorką - Małgorzatą Sidor-Rządkowską, kieruję się następującymi zasadami coacha:

14 zasad etycznych coacha

1

Dbaj o własny rozwój

Jeżeli chcesz wspierać innych w rozwoju (a taka jest przecież istota Twojej profesji), musisz zacząć od siebie. Pamiętaj o nieustannym obowiązku stawania się kimś więcej, niż się jest.

2

Nie zawiedź zaufania

To wyjątkowo poważna sprawa. Zaufanie, będące podstawą relacji coach - klient, stanowi równocześnie jeden z najcenniejszych darów, które człowiek może ofiarować drugiemu człowiekowi. Nie wolno tego niszczyć.

3

Podejmuj się tylko tych zadań, do których czujesz się przygotowany.

Naprawdę nie musisz pracować z każdym klientem, który się do Ciebie zgłosi.

4

Bądź prawdomówny

Przekazuj rzetelne informacje zwrotne. Mów klientowi to, co naprawdę myślisz, a nie to, co klient chciałby usłyszeć.

5

Bądź lojalny

Rozmawiając o kimkolwiek podczas jego nieobecności, nieustannie zadawaj sobie pytanie: czy mówiłbym to samo, gdyby on tutaj był?

6

Szanuj autonomię klienta

Powstrzymuj się od wszelkich prób narzucania klientowi swojego systemu wartości lub sposobu działania.

7

Pamiętaj, że to Ty jesteś ostatecznym sędzią swoich decyzji zawodowych

Nie pozwól, aby rolę taką przejęła zatrudniająca Cię firma czy jakiekolwiek osoby trzecie.

8

Dotrzymuj zobowiązań

Zadbaj o klarowność wszelkich uzgodnień między Tobą, klientem i sponsorem
i przestrzegaj ich realizacji. Pamiętaj przy tym o zasadzie: moje słowo = mój podpis.

9

Nie uważaj się za nieomylnego

W przypadku wątpliwości omów swoje odczucia z kimś doświadczonym.

10

Bądź wyczulony na problem konfliktu interesów

Jeżeli takiego konfliktu nie da się uniknąć, rzetelnie przemyśl swój sposób postępowania wobec każdej z zainteresowanych stron.

11

Dbaj o własną kondycję psychofizyczną

Podejmuj się takiej ilości obowiązków, której możesz podołać bez szkody dla siebie lub jakości swojej pracy. Jeżeli w danym dniu nie czujesz się na siłach, aby poprowadzić spotkanie, zdecyduj się je przełożyć.

12

Pamiętaj o różnicy między celem a środkiem do celu

Instrumentalne traktowanie ludzi to postawa niegodna coacha.

13

Staraj się patrzeć na innych coachów nie jak na rywali, ale jak na ludzi, z którymi można i warto współpracować

Jeżeli już musisz rywalizować, pamiętaj o zachowaniu zasady fair play.

14

Pamiętaj, że szacunek dla samego siebie to wartość, której nie sposób przecenić

Starannie unikaj wszelkich sytuacji, działań i zachowań, które mogłyby tę wartość podważyć.

źródło: Małgorzata Sidor-Rządkowska „Etyka coachingu”