Jako Coach, wkrótce w trakcie akredytacji ICF (International Coach Federation)
działam i postępuję zgodnie z Kodeksem Etycznym tej organizacji, która jako pierwsza na świecie
stworzyła i zaproponowała definicję i filozofię coachingu, a także doprowadziła do stworzenia
standardów etycznych, których członkowie zobowiązani są przestrzegać.
Kodeks ICF znajdziesz tutaj: kodeks-etyczny-icf
Ponadto, za ich autorką - Małgorzatą Sidor-Rządkowską, kieruję się następującymi zasadami coacha:
14 zasad etycznych coacha
1
Dbaj o własny rozwój
Jeżeli chcesz wspierać innych w rozwoju (a taka jest przecież istota Twojej profesji), musisz zacząć od siebie. Pamiętaj o nieustannym obowiązku stawania się kimś więcej, niż się jest.
2
Nie zawiedź zaufania
To wyjątkowo poważna sprawa. Zaufanie, będące podstawą relacji coach - klient, stanowi równocześnie jeden z najcenniejszych darów, które człowiek może ofiarować drugiemu człowiekowi. Nie wolno tego niszczyć.
3
Podejmuj się tylko tych zadań, do których czujesz się przygotowany.
Naprawdę nie musisz pracować z każdym klientem, który się do Ciebie zgłosi.
4
Bądź prawdomówny
Przekazuj rzetelne informacje zwrotne. Mów klientowi to, co naprawdę myślisz, a nie to, co klient chciałby usłyszeć.
5
Bądź lojalny
Rozmawiając o kimkolwiek podczas jego nieobecności, nieustannie zadawaj sobie pytanie: czy mówiłbym to samo, gdyby on tutaj był?
6
Szanuj autonomię klienta
Powstrzymuj się od wszelkich prób narzucania klientowi swojego systemu wartości lub sposobu działania.
7
Pamiętaj, że to Ty jesteś ostatecznym sędzią swoich decyzji zawodowych
Nie pozwól, aby rolę taką przejęła zatrudniająca Cię firma czy jakiekolwiek osoby trzecie.
8
Dotrzymuj zobowiązań
Zadbaj o klarowność wszelkich uzgodnień między Tobą, klientem i sponsorem
i przestrzegaj ich realizacji. Pamiętaj przy tym o zasadzie: moje słowo = mój podpis.
9
Nie uważaj się za nieomylnego
W przypadku wątpliwości omów swoje odczucia z kimś doświadczonym.
10
Bądź wyczulony na problem konfliktu interesów
Jeżeli takiego konfliktu nie da się uniknąć, rzetelnie przemyśl swój sposób postępowania wobec każdej z zainteresowanych stron.
11
Dbaj o własną kondycję psychofizyczną
Podejmuj się takiej ilości obowiązków, której możesz podołać bez szkody dla siebie lub jakości swojej pracy. Jeżeli w danym dniu nie czujesz się na siłach, aby poprowadzić spotkanie, zdecyduj się je przełożyć.
12
Pamiętaj o różnicy między celem a środkiem do celu
Instrumentalne traktowanie ludzi to postawa niegodna coacha.
13
Staraj się patrzeć na innych coachów nie jak na rywali, ale jak na ludzi, z którymi można i warto współpracować
Jeżeli już musisz rywalizować, pamiętaj o zachowaniu zasady fair play.
14
Pamiętaj, że szacunek dla samego siebie to wartość, której nie sposób przecenić
Starannie unikaj wszelkich sytuacji, działań i zachowań, które mogłyby tę wartość podważyć.